انواع چربی ها

بالا بودن چربی ها در بدن خوب نیست و چربی ها می توانند در جدار عروق رسوب کنند و باعث بسته شدن رگ ها شوند.

فواید چربی:
یک ورزشکار تا جایی که امکان دارد نباید چربی را از برنامه غذاییش حذف کند.
اسید های چرب ضروری برای انسان بسیار لازم هستند و باید در رژیم غذایی فرد باشند. هر رژیم غذایی که چربی را به صورت کامل حذف کند برای انسان زیان آور و گاها آسیب های بسیار جدی در سیستم عصبی، گوارشی و قلب و عروق  را به فرد می رساند. جدار اکثر سیستم های عصبی ما از لایه های چربی پوشیده شده است که برای انتقال پیام عصبی ضروری هستند. بسیاری از چربی ها حالت محافظ دارند مانند HDL و یا چربی های ناشی از استفاده روغن های زیتون که باعث سلامت قلب و عروق فرد خواهد شد.

چه زمانی چربی زیان آور است و موجب آسیب می شود؟
چربی ها در بدن قابل تبدیل به هم هستند، حتی کربوهیدرات ها هم قابلیت تبدیل شدن به چربی را در بدن دارند. اما چربی خوب و چربی بد چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
چربی های بد باعث بسته شدن رگ ها شده که بسته شدن رگ ها مساوی می باشد با سد خون یا به عبارتی سکته یا آنفاکتوس.
هر چه مقدار چربی های خوب یا HDL بیشتر باشد امکان بسته شدن رگ ها کمتر است. بی تحرکی و مصرف روغن های مضر، روغن هایی که اسید ترانس بالا دارند و خواب کم باعث افزایش چربی های مضر یا LDL می شود.

اگر بخواهیم یک عدد را به عنوان یک شاخص مشخص کنیم مقدار کلسترول و تری گلیسیرید نباید از 200 بالا تر باشد. و نسبت LDL به HDL نباید از 3 بیشتر باشد.